Фтизиатрическая служба области на пути совершенствования. Информация начальника Главного управления охраны здоровья Александра Галацана
Впродовж минулого року Координаційною радою з питань охорони здоров’я населення Харківської області при обласній державній адміністрації неодноразово розглядалася можливість передачі міської протитуберкульозної служби на утримання обласного бюджету. Це питання було ініційовано органами місцевого самоврядування м. Харкова у зв’язку з тим, що відповідно положенням Бюджетного кодексу України протитуберкульозна служба як спеціалізована має утримуватися і фінансуватися саме на обласному рівні.
За підсумками опрацювання було з’ясовано, що на тепер реальні можливості обласного бюджету не дозволяють здійснити переведення всієї протитуберкульозної служби м. Харкова на обласний рівень управління та фінансування як окремого закладу. Бо бюджетний запит міського протитуберкульозного диспансеру №1 на 2009 рік складає понад 53 мільйона гривень. Такі обсяги коштів є "непід’ємними" для бюджету охорони здоров’я регіону, який ніколи не забезпечував повністю потреби галузі.
Водночас органами місцевого самоврядування міста було прийняте рішення скоротити переважну частину ліжкового фонду міського протитуберкульозного диспансеру №1 при збереженні амбулаторно-поліклінічної ланки.
На підставі проведених ретельних розрахунків і аналізу форм та видів перебігу туберкульозного процесу, відповідних контингентів хворих, термінів їх лікування робоча група фахівців та вчених, створена Головним управлінням охорони здоров’я, дійшла до висновків, що існуючі на сьогодні в обласному підпорядкуванні потужності ліжкового фонду, кадровий потенціал фтизіатричної служби, виділені обсяги фінансування дозволяють організувати та забезпечити на базі обласних протитуберкульозних закладів надання фтизіатричної допомоги всім жителям міста Харкова, хворим на туберкульоз, які потребують лікування в стаціонарних умовах.
Питання реорганізації та часткового скорочення міської протитуберкульозної служби були вивчені комісією МОЗ України, яка працювала в області наприкінці січня 2009 року. Члени комісії погодились, що потужності нашої фтизіатричної служби достатньо для того, щоб забезпечити необхідну стаціонарну допомогу для всіх жителів області.
Ці питання обговорені, крім того, 6 лютого 2009 р. на апаратній нараді МОЗ України за участю заступника голови Харківської обласної державної адміністрації І.О. Терехова, заступника Харківського міського голови І.М. Шурми, керівників управлінь охорони здоров’я області та міста.
Обговорення питання збереження необхідних обсягів спеціалізованої допомоги всім категоріям хворих на туберкульоз у Харківській області було продовжено на засіданні Національної Ради з питань протидії туберкульозу та ВІЛ/СНІДу при Кабінеті Міністрів України, яке відбулося тиждень тому.
В ході цих заходів були визначені певні пріоритети щодо необхідності поліпшення умов перебування та лікування хворих, покращення можливостей для роботи медичних працівників, а також зроблено особливий наголос на питанні збереження спеціального стаціонарного відділення для лікування пацієнтів, які перебувають під слідством.
За підсумками всіх заходів, обговорень та розрахунків робочою групою підготовлені відповідні пропозиції щодо доцільності прийняття із комунальної власності м. Харкова до спільної власності територіальних громад області двох будівель міського диспансеру №1 – по вул. Ньютона, 145 (колишнього протитуберкульозного відділення №4) і по вул. Пирогова, 6 (колишнього протитуберкульозного відділення №3).
На погляд фахівців, передача зазначених споруд на обласний рівень забезпечить значне поліпшення доступності та умов надання спеціалізованої медичної допомоги хворим на туберкульоз жителям області і міста з одночасним вирішенням питання зміцнення матеріально-технічної бази і санітарно-епідеміологічних умов перебування хворих і роботи медичних працівників в обласному протитуберкульозному диспансері №1. Адже цей заклад вже багато років функціонує в центрі міста, в аварійному корпусі по вул. Чернишевського 81/83, де умови перебування хворих не відповідають окремим санітарним нормам, а лікування відкритих форм туберкульозу проводиться поруч із житловими будинками й дитячими установами.
Позитивне вирішення питання надасть змогу також розмістити на переданих площах необхідні діагностичні служби обласного диспансеру та кафедру фтизіатрії і пульмонології Харківського національного медичного університету.
Завдяки розташуванню цієї споруди на одній території з обласною клінічною інфекційною та обласною дитячою інфекційною лікарнями створюються умови для організації єдиного інфекційного комплексу з розвинутою діагностичною та лікувально-профілактичною базою, а також, що дуже важливо – створенням реальних умов для знезараження каналізаційних стоків з інфекційних лікарень та з туберкульозного відділення разом.
Використання будівлі за адресою вул. Пирогова, 6 дозволить без додаткових капітальних вкладень організувати в обласному диспансері надання медичної допомоги хворих на туберкульоз, що перебувають під слідством, із використанням існуючих систем сигналізації та інших технічних засобів для утримання таких осіб, а також зберегти медичний колектив з певним досвідом роботи із зазначеним контингентом.
За розрахунками фахівців Головного управління охорони здоров’я загальний обсяг бюджетних асигнувань, необхідних для утримання зазначених споруд до кінця 2009 року, а також для проведення в цих приміщеннях деяких поточних ремонтів, встановлення нового рентген-апарату та облаштування лабораторної служби обласного протитуберкульозного диспансеру №1 складає трохи більше 2 млн. 100 тис. грн., які, на наш погляд, можливо винайти в межах контрольної цифри, доведеної обласним бюджетом на делеговані повноваження по галузі "Охорона здоров’я" на поточний рік.
В ході робочого обговорення таких підходів на рівні заступника міського голови Шурми І.М. питання повністю узгоджене.
Відповідні пропозиції Головного управління щодо передачі зазначених будівель із комунальної власності територіальної громади міста Харкова до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, а також питання внесення відповідних змін до обласного бюджету по галузі "Охорона здоров’я"" оформлені у встановленому порядку та подані керівництву обласної державної адміністрації для подальшого прийняття відповідного рішення сесією обласної ради.
Олександр Галацан
Источник: www.kharkivoda.gov.ua
За підсумками опрацювання було з’ясовано, що на тепер реальні можливості обласного бюджету не дозволяють здійснити переведення всієї протитуберкульозної служби м. Харкова на обласний рівень управління та фінансування як окремого закладу. Бо бюджетний запит міського протитуберкульозного диспансеру №1 на 2009 рік складає понад 53 мільйона гривень. Такі обсяги коштів є "непід’ємними" для бюджету охорони здоров’я регіону, який ніколи не забезпечував повністю потреби галузі.
Водночас органами місцевого самоврядування міста було прийняте рішення скоротити переважну частину ліжкового фонду міського протитуберкульозного диспансеру №1 при збереженні амбулаторно-поліклінічної ланки.
На підставі проведених ретельних розрахунків і аналізу форм та видів перебігу туберкульозного процесу, відповідних контингентів хворих, термінів їх лікування робоча група фахівців та вчених, створена Головним управлінням охорони здоров’я, дійшла до висновків, що існуючі на сьогодні в обласному підпорядкуванні потужності ліжкового фонду, кадровий потенціал фтизіатричної служби, виділені обсяги фінансування дозволяють організувати та забезпечити на базі обласних протитуберкульозних закладів надання фтизіатричної допомоги всім жителям міста Харкова, хворим на туберкульоз, які потребують лікування в стаціонарних умовах.
Питання реорганізації та часткового скорочення міської протитуберкульозної служби були вивчені комісією МОЗ України, яка працювала в області наприкінці січня 2009 року. Члени комісії погодились, що потужності нашої фтизіатричної служби достатньо для того, щоб забезпечити необхідну стаціонарну допомогу для всіх жителів області.
Ці питання обговорені, крім того, 6 лютого 2009 р. на апаратній нараді МОЗ України за участю заступника голови Харківської обласної державної адміністрації І.О. Терехова, заступника Харківського міського голови І.М. Шурми, керівників управлінь охорони здоров’я області та міста.
Обговорення питання збереження необхідних обсягів спеціалізованої допомоги всім категоріям хворих на туберкульоз у Харківській області було продовжено на засіданні Національної Ради з питань протидії туберкульозу та ВІЛ/СНІДу при Кабінеті Міністрів України, яке відбулося тиждень тому.
В ході цих заходів були визначені певні пріоритети щодо необхідності поліпшення умов перебування та лікування хворих, покращення можливостей для роботи медичних працівників, а також зроблено особливий наголос на питанні збереження спеціального стаціонарного відділення для лікування пацієнтів, які перебувають під слідством.
За підсумками всіх заходів, обговорень та розрахунків робочою групою підготовлені відповідні пропозиції щодо доцільності прийняття із комунальної власності м. Харкова до спільної власності територіальних громад області двох будівель міського диспансеру №1 – по вул. Ньютона, 145 (колишнього протитуберкульозного відділення №4) і по вул. Пирогова, 6 (колишнього протитуберкульозного відділення №3).
На погляд фахівців, передача зазначених споруд на обласний рівень забезпечить значне поліпшення доступності та умов надання спеціалізованої медичної допомоги хворим на туберкульоз жителям області і міста з одночасним вирішенням питання зміцнення матеріально-технічної бази і санітарно-епідеміологічних умов перебування хворих і роботи медичних працівників в обласному протитуберкульозному диспансері №1. Адже цей заклад вже багато років функціонує в центрі міста, в аварійному корпусі по вул. Чернишевського 81/83, де умови перебування хворих не відповідають окремим санітарним нормам, а лікування відкритих форм туберкульозу проводиться поруч із житловими будинками й дитячими установами.
Позитивне вирішення питання надасть змогу також розмістити на переданих площах необхідні діагностичні служби обласного диспансеру та кафедру фтизіатрії і пульмонології Харківського національного медичного університету.
Завдяки розташуванню цієї споруди на одній території з обласною клінічною інфекційною та обласною дитячою інфекційною лікарнями створюються умови для організації єдиного інфекційного комплексу з розвинутою діагностичною та лікувально-профілактичною базою, а також, що дуже важливо – створенням реальних умов для знезараження каналізаційних стоків з інфекційних лікарень та з туберкульозного відділення разом.
Використання будівлі за адресою вул. Пирогова, 6 дозволить без додаткових капітальних вкладень організувати в обласному диспансері надання медичної допомоги хворих на туберкульоз, що перебувають під слідством, із використанням існуючих систем сигналізації та інших технічних засобів для утримання таких осіб, а також зберегти медичний колектив з певним досвідом роботи із зазначеним контингентом.
За розрахунками фахівців Головного управління охорони здоров’я загальний обсяг бюджетних асигнувань, необхідних для утримання зазначених споруд до кінця 2009 року, а також для проведення в цих приміщеннях деяких поточних ремонтів, встановлення нового рентген-апарату та облаштування лабораторної служби обласного протитуберкульозного диспансеру №1 складає трохи більше 2 млн. 100 тис. грн., які, на наш погляд, можливо винайти в межах контрольної цифри, доведеної обласним бюджетом на делеговані повноваження по галузі "Охорона здоров’я" на поточний рік.
В ході робочого обговорення таких підходів на рівні заступника міського голови Шурми І.М. питання повністю узгоджене.
Відповідні пропозиції Головного управління щодо передачі зазначених будівель із комунальної власності територіальної громади міста Харкова до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, а також питання внесення відповідних змін до обласного бюджету по галузі "Охорона здоров’я"" оформлені у встановленому порядку та подані керівництву обласної державної адміністрації для подальшого прийняття відповідного рішення сесією обласної ради.
Олександр Галацан
Источник: www.kharkivoda.gov.ua